Teknik Arıcılık Bilgi Paylaşma Forumu

ARICILIK => Arı Nakli => Konuyu başlatan: Önder BOSTANCI - Temmuz 03, 2012, 18:54:43

Başlık: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Önder BOSTANCI - Temmuz 03, 2012, 18:54:43
Arı nakilleri mevsimsel olarak artarken, arıcıların karıştığı kimi kazalar da basın organlarında yer alıyor.

Umarız kimsenin başına gelmez ama, olası bir kazada neler yapılmalıdır?

Burada arının nakil için nasıl hazırlanması gerektiği sorusundan çok, bizlerin yardımcı olması gereken olasılıklarda nasıl davranmamız gerektiği sorununa cevap aradığımı belirtmek istiyorum.
Örneğin katı ayrılmış bir kovan kapatılmalı mı, kapatılmamalı mı? Kapatılması mantıklı gözüküyor ama uçuşan veya saldıran arıları toparlamanın bir yolu var mıdır?

Özellikle trafik akışı ve can güvenliği açısından bir toparlama yapılırsa böyle bir olasılıkla karşılaştığımızda hiç değilse nasıl davranmamız gerektiğini bilerek müdahale edebiliriz. Gece ve gündüz arasında farklı uygulamalar olması gerekiyorsa bunu da belirtmekte yarar var diye düşünüyorum.
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Zafer AKÇAY - Temmuz 05, 2012, 01:44:41
Kaza işte önceden bilinse ne tedbirler alınır

Kaza anında neler yapılır ki ?

Arıların sahibi kazadan sağ salim çıksada yaşayan ölü gibidir o anda

Kazadan sağ salim çıktığına şükredeceğine arılarının başına gelen zevalden kahrolur

Kazada dağılan kırılan kovanlardan çıkıp önüne çıkan herşeye saldıran arıları kurtarmak ne mümkün

İtfaiye gelir zehirli su sıkar dışardaki arıları anında telef eder.

Nakliye öncesinden alınmalı tedbirler

Arı taşıyacak şoför baştan uyarılmalı arı sokması anındaki tepkisini öğrenmeli

Olurya seyir halindeyken camdan içeri bir arı girer şoförü taciz eder

Gider burnuna sokar hakimiyetini kaybeden şoför kontrolden çıkar al sana kaza sebebi

1 tek arı felaket oluşturur

Arı taşıyacak araç aşırı eski her an arıza çıkarabilme ihtimali olan araç olmamalı

Arı taşıyan araç dışında başka bir araç arı taşıyana eskortluk etmeli

Eskort araçta fazladan arıcı maskeleri körük körükte yanacak malzemeler eldivenler olmalı

Gece taşınması kaza anında avantaj sağlar

Gece trafiği gündüze göre daha sakin olur




Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Halil BİLEN - Temmuz 05, 2012, 08:55:55
En önemli şeylerden birisidir eskort...

Arıcılarımız nedense kamyon ya da kamyonetin kabininde giderek ekonomik kazanç sağladıklarını düşünürler.

Bizim gittiğimiz mesafeler yakın ama eskortsuz gitmemeye özen gösteririz.

*******************

Benim iğrenç birisi olduğum bahsedilir arı yüklerken...

Kulpsuz kovanı bir daha kamyonete almam haberiniz olsun diye bir mızlanmaya başlarım, kulp takmak farz olur arıcıya.

Hele hele kapağını çakmayan, ilavesini çakmayan arıcının gezgincilikle işi olmaz.

Kovan özellikleri önemli aslında.

Zafer, kızar ama ben pervazlardan vida atarım.

Değil kamyondan uçaktan atsan ahşap parçalanır, kapak - ilave ayrılmaz.

Bizim ekip ise henüz bu konuda aşama kaydediyor.

En son gittiğimizde ekibin katı daha arabaya koyarken geri sıyrıldı.

Bir sürü arı çıktı.

Benim akülü vidalama her zaman yanımdadır, cepte de vida...

Bastım vidayı.

Sonra açarken nasıl açarlarsa, vermem ki vidalamayı gittiğimiz yerde.

İğrenç bir adamın birgün işe yarayacağını bilmiyorlar. Keşke ben hep iğrenç kalsam...
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Önder BOSTANCI - Temmuz 05, 2012, 09:43:56
Bu önemli katkılardan sonra konuyu üç ana bileşen olarak görmekte yarar olduğu anlaşılıyor.
1. Arı naklinden önce yapılması gerekenler
2. Nakil sırasında uyulması gereken kurallar
3. Herhangi bir kaza sonrasında, gerek kazaya uğrayan gerekse çevrede bulunabilecek arıcıların müdahale yordam ve yöntemleri.

İğrenç bir adamın birgün işe yarayacağını bilmiyorlar. Keşke ben hep iğrenç kalsam...

O "iğrençlikler", hele bir de refleks halini almışsa ne kadar önemlidir aslında; kimse bilmez ne kadar belayı önlediğini...
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Hasan YAVUZ - Temmuz 05, 2012, 10:27:44
En kısa mesafelerde bile, on çerçeveyi doldumamış kovanlarda,
vede ballıklarda son çerçeveleri mutlaka çivi ile çakarım.
Ballıkları en azından iki tarafından uygun çivilerle çivilerim.
Üst kapakları mutlaka çakarım.
Uçuş tahtalarında sıkıntı olan kovanları, önce bir bez parçasıyla kapatır, sonra uçuş tahtasını kapatırım.
Bazı arkadaşların kovanları kelepçeli veya telli onlar dahada pratik oluyor.
Fazladan maske, fener, ıslak çamur(patlayan çatlayan kovanlar için) yedekte bulundururum.
Özellikle eski kovanı olanlar karılmış çamuru ihmal etmesinler.
Önden veya arkadan'da mutlaka nakil arabası takibini yaparım.(eskortluğu)
Halil beyin dediği gibi, sıkı yaparım ama, yolçulukta bi o kadar rahat olur.
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Halil BİLEN - Temmuz 05, 2012, 22:31:09
Arıyı kaldırınca kamyona, 10 dakika sonra aynı arılığa indiremeyecek Türk arıcısının daha çok kat etmesi gereken çok yolu var.
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Murat Taşkıran - Temmuz 05, 2012, 23:05:11
(http://yildizkovan.com.tr/buzz_yukleme/581567_b.jpg)

Yukarıdaki Kovan örnek olarak alırsak kilitli sistem kovanlar kaza anında iyi olur mu ?

(Çivilemeye göre daha pratik gibi görünüyor.)

Kaza anında çıtalardaki peteklerin kırılmaması için neler yapılabilir?
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Halil BİLEN - Temmuz 05, 2012, 23:06:34
Hergün pantalon yırtıp, ayaklarda da habire çürükler...

O tür çıkıntılı kovanlarla sabit arıcılık bile zor.
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Murat Taşkıran - Temmuz 05, 2012, 23:15:47
Hergün pantalon yırtıp, ayaklarda da habire çürükler...

O tür çıkıntılı kovanlarla sabit arıcılık bile zor.

Halil Bey ben kovan için değil de daha çok menteşe için soruyorum.

dört tane menteşenin takılmış haliyle takılmamış halinin arasında on lira fark var. Satın alınıp takılsa

daha ucuza mâledilir. ... kovanlarda da var sanırım benzer kilit sistemi.
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Halil BİLEN - Temmuz 05, 2012, 23:19:52
Bende zaten menteşelere dedim söylediklerimi...

Öyle her zaman kapalı mı duracak onlar.

Hayır...

Pantalon yırtılınca aklınıza geleyim. :D
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Murat Taşkıran - Temmuz 05, 2012, 23:33:46
Halil Bey,

Ben taşıdım birkaç defa sorun olmadı. Arıyı naklederken kilitleniyor. Dışarı çıkan sivri uç vb. olmadığından

bir sıkıntı yaşamadım. Kaza anında ne olur bilemiyorum. kelepçeler ikişer vidayla tutturulmuş.

... kovanlarda da var kilit sistemi plastik kovan kaza anında ahşaptan farklı olur mu acaba ?

Kaza olsa peteklerin hepsi kırılır arılar telef olur gibi geliyor. peteklerin kırılmaması için ne yapılabilir?
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Halil BİLEN - Temmuz 05, 2012, 23:43:26
Aynı frekansa gelemedik bir türlü...

O kilit parçaları normal zamanda hep öyle kilitli mi duracak?

Elbet sarkacak ve tutucular çıkıntılı halde duracak.

Ben bu tür kilit sistemi ile çalışamam...
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: balık - Temmuz 05, 2012, 23:48:19
Merhaba,

buna benzer kapak kilit sistemleri benim kovanlarımda da vardı. Önce kapağı kapatma alışkanlığım yüzünden kapaklara monteli parçalar bükülüp sıkıntı çıkarmaya başladı. Kapaklar yerine oturmaz oldu.

Tüm parçaları söktüm. Nakil sırasında iki ince çivi ile çaktımmı tamamdır.
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Murat Çakır - Temmuz 06, 2012, 00:06:32
Kilit sistemleri ve kovanda çıkıntı yapan herşey, özellikle kamyona yükleme ve indirme sırasında sorun çıkartıyor.

Bir kaç tur nakliyeden sonra çıkıntılı sistemlerden vaz geçip alternatif arıyorsunuz.

Ayrıca arkadaşımız kaza anında peteklerin kırılmasını nasıl önleyeceğimizi sormuş.

Allah muhafaza arılı kovanla gerçekleşen araba kazasında göze alacağımız en küçük risk peteklerin kırılmasıdır.

Böyle bir kazada çok daha büyük riskler oluşuyor, Allah hiç bir arıcıya yaşatmasın.

Bulabilen arkadaşlara ucunda sıkıştırma-gerdirme aparatı olan kayışları tavsiye ederim.

3-4 yıldır kullanıyoruz ve çok memnunuz.

(http://www.motoraf.com/images_buyuk/f51/Tex-2044-Motor-Baglama-Kayisi_151_1.jpg)




Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Murat Taşkıran - Temmuz 06, 2012, 00:11:48
Aynı frekansa gelemedik bir türlü...

O kilit parçaları normal zamanda hep öyle kilitli mi duracak?

Elbet sarkacak ve tutucular çıkıntılı halde duracak.

Ben bu tür kilit sistemi ile çalışamam...

Düz kovan kapağına alışkın olan arıcıların zorlandığını biliyorum.

Benim ilk kovan olduğu için sorun yaşamıyorum.

Kilitli olmadığı zaman dediğiniz gibi boşta duruyor.

Çivisiz veya vidasız olmaz diyorsunuz anlıyorum.

Arı naklinde yılda dört defa nakli kapsayan sigorta olduğunu biliyorum.

Kovanlara ve arılara zarar geldiğinde maddi zarara uğramak istemiyorsak sigorta yaptırmak şart

galiba.
Başlık: Ynt: Arı nakillerinde yaşanan kazalarda neler yapılmalı, nasıl yapılmalı?
Gönderen: Murat Taşkıran - Temmuz 06, 2012, 00:27:13
Ayrıca arkadaşımız kaza anında peteklerin kırılmasını nasıl önleyeceğimizi sormuş.

Allah muhafaza arılı kovanla gerçekleşen araba kazasında göze alacağımız en küçük risk peteklerin kırılmasıdır.

Böyle bir kazada çok daha büyük riskler oluşuyor, Allah hiç bir arıcıya yaşatmasın.

Haklısınız.

Arılar zarar görebileceği için sordum.

Kaza yapan taşıt yolcularına olabilecek veya aydınlık yerde yapılan kaza sonrası kırılan kovanlardan

çıkan arıların etraftakilere saldırması vs. hayatî meseleler.

Böyle bir kazada çok daha büyük riskler oluşuyor, Allah hiç bir arıcıya yaşatmasın.

Âmin.