Arılı kovan taşırken....

Sabit olmayan arıcıların yılda en az 2 kez arılı kovanı taşıması gerekiyor, yazlık ve kışlık için yer değişimi gibi…

Bu taşıma işlemi aynı zamanda yeni bir arılı kovan alıp kendi arılığına taşımasını da kapsıyor.

Taşıma yaparken:

Kovanların taşınılacağı yer önceden belirlenip, çevre temizliği yapılır.

Resmi işlemler olan konaklama belgesi düzenlenir.

Tarım il veya ilçe müdürlüklerinden taşıma belgesi düzenlenir.

Kovan tam dolu değilde az sayıda çerçeve varsa, çerçevelerin kaymaması için son çerçeve çivi çakılıp sıkıştırılır.

Taşıma için günün geç saatlerinde uçma deliklerini kapatma üzere hazırlık yapılır.

Uçma deliği kapatılınca arılar hava alabilecek yerlere hücum ederler havasızlıktan yanma denilen boğulma olur.
Yanma işini önlemek için; kovan iç örtüsü alınıp yerine tel elek ( soğan çuvalı), ( arı sakızı kapanı ) kullanılır.
Aynı zamanda kapak havalandırma delikleri açılır.

Sonbahar taşımalarında sorun olmasa da yaz taşımalarında arılar sıcaktan dolayı içeri girmezler.
Körük yardımıyla veya arıların sevmediği bir koku yardımıyla arıların içeriye girmesi sağlanır.

Taşıma da en önemli olan kovan havalandırmasıdır.

Taşıma için bulunan araca gece yarısında yüklenmesi daha uygundur.

Kovanlar taşıma aracına konulurken uçma deliği hava alması için öne getirilir.

Kovan taşıma işini yapacak kamyon bulmak biraz zor olur, sürücülerin canı genelde tatlıdır.
Kamyon seçilirken kasa iç ölçülerine dikkat edilir ki fazla kovan alsın.

Bal dolu kovan taşımak riskli olduğundan daha önce hasat yapılır.

Arılı kovan taşınırken dinlenmek amacıyla ara vermek uygun değildir, durmaksızın, başlanıp bitirilir.

İş başlangıcından bitimine kadar körük sürekli yanar.

Kovanlar indirildikten sonra; uçma deliklerinden duman verilir ama saldırgan olmamaları için uçma deliği açılmaz.

Yaklaşık yarım saat sonra bir duman daha verilip delikler açılır.

Olabilecek hatalardan ve unutulan deliklerden arı çıkmaması için.kovanlar indirilirken kamyonun çalıştırılması iyi olur.

Kovan taşınırken serin ve az yağmurlu günler daha iyidir.


Arıcının kendi sağlığı için bir kat kuru iç çamaşır yanında bulunmalı.

Eline sağlık Murat hocam. :slight_smile:

“Bal dolu kovanı taşımak riskli olduğundan önce hasat yapılmalı”
Saygı değer hocam; bal olgunlaşmadı sağım işlemini yapmadan taşıma zorunluluğu
meydana geldi.
Ne gibi önlemler almalıyız, veya ne gibi zararı olur, saygılarımla.

Arılar havalandırmayı kesmesin diye motor stop edilmese iyi olur

Taze ballı taşımada en büyük risk petek kırılmasında.

Petek kırıldığında koloni yanma olasılığı %100’e yakındır.

O yüzden daha olay çerçeve tellemelerine kadar gider.

Şu teli hepten kaldırsak çok süper olur :smiley: Arıcılık zor iş :wink:

tüm arılarımı yeni konaklama yerine taşıdım. ancak bir tanesinde kaçırma olduğu için yerinde bıraktım. kovan katlı. kovanın katını indirip arabanın arka koltuğunda yeni konaklama yerine taşıyacağım. taşıyacağım yer 35 km.dağlık alan araba dağ yolunu nasıl çekeceğini dahi bilmiyorum. araç motor gücü bakımından zayıf 1.4. lük bir gücü var. 35 km yi. yaklaşık 1.45 yada 2 saate ancak ulaşabiliriz. bu süre içinde kovandaki arıların zarar görme ihtimali var mı.bilgisi olan arkadaşlar bilgilerini paylaşsın.önemlidir

Ne yaptınız?

Son durum nedir?

Kovan kaçakları için koyu kıvamlı çamur unutulmamalı

Giriş kapağı problemli kovanlar için ise ince bulaşık teli

kovan kacaklarını önlemek icin olmassa olmaz sovan cuvalı yüzde seksenini hallader hala kacak varsa arılıkta kalmalı canın sıkıldıkca bakıcak arın olsun

Bir gün önceden iç düzeni, çuvallamaları ve kapak çakmaları halletmiştim.

Herşeye rağmen taşımak için sabaha doğru 04:00’te kalktım gittim.

Giriş deliklerini kapattım.

Kovanların hepsi eski olduğu için 3-4 tanesinin bir yerlerinden arılar çıktı.

Sığırcılık yapılan yerlerde hemen yaş mayıs getirip delikleri sıvardık.

Kendi kovanlarımı da standartlara getirmek için ilave çıta ile yükseltmiştim. 4 tanesi katlı gidecekti.

2 tanesinin kat aralarından arı çıkmaya başladı. Kat aralarını bantladım.

Bekle bekle ortağın işçisi gelmedi. 1 saat sonra 3-4 kovanın önünde sakal oluştu.

Onları bırakıyım dedim, açtım. Yarım saat daha geçti 7:00 gibi oldu. Yardımcı gelmedi, ben de hepsinin önünü açtım.

Şimdi sarıca arılar cirit atıyor. İzliyorum sanki ot yiyormuş gibi yerde geziniyorlar numaracılar. Arasıra deliğe yaklaşıp hemen uzaklaşıyorlar.

Bu sene rızkımızı aldık, şükür demem lazım artık. Seneye bal verecek 20 kovan hazır :slight_smile:

Sevgili dostlar bu mevsimde arı nakli yapılırmı?

Yapılması zorunluysa, nelere dikkat edilmelidir?

Örneğin: sıçak bir havada gündüz taşımanın daha

uygun olaçağını düşünüyorum, doğrumudur?

Hasan Abi,eğer arı sıkı salkımda değilse gündüz taşınabilir diye düşünüyorum.
Tabi ki arılar gündüz uçuş yapmıyorlarsa. :-\

Kar, çamur vs. yoksa arı taşımanın en kolay olduğu zamanlar bu zamanlar. Arıların aktif olmadığı yerlerde, gündüz istediğiniz saatte kapatıp taşıyabilirsiniz.

Şu an kovan taşımak için bulunduğunuz yerin iklimi göz önüne alınmalı.

Serin ve soğuk havalarda arılar dışarıya daha az çıkarlar ama…

Arılar sıkı salkıma girmişse taşımak biraz sakıncalıdır, soğuklarda arının salkımdan ayrılıp tekrar salkıma katılamayacağını da düşünmelisiniz.

Soğuk iklim bölgesinden sıcak bir yere taşınınca, salkım bozulsa da çok zarara uğramazsınız.

İbrahim hocam verdiğin yanıta çok teşekkür ederim, çok sağ olun.
Arıların bulunduğu bölgede uçuş mutlaka vardır.

Sayın Murat hocam; arılar şu anda sıcak sayılabileçek bir yerdeler, biz bunları soğuk bir yere getirmek istiyoruz.
Sizinde belirttiğiniz nedenlerden dolayı sakınçalı olur diye düşünüyorum.
Bu önümüzdeki cumertesi ve pazar günü arıların bulunduğu yer tahminen 15 C lerde olaçak.
Getireçeğimiz yerde takriben 10 C lerde olaçak, çerçevelerden düşen arılar tekrar çerçevelere çıkabilirlermi?
Gündüz sıcak havada getirmenin daha uygun olaçağını düşündüm.
Başka ne gibi önlemler alınabilir, bilenlerin paylaşması dileğiyle.
Murat hocam, verdiğin tüm yanıtlara çok teşekkür ederim, tüm dostlara saygılarımla.

Hüseyin bey, arıların olduğu yerde kar, çamur yok ama arılar sıcak yerden soğuk yere geleçekler
benide düşündüren işi orası, verdiğin yanıta çok teşekkür ederim, eksik olmayın.

    Murat hocam iyi bır hatırlatma benim bir tanıdığım hava sıcaklığı - ye düştükten

sonra kovanlarını taşımış ilkbahara % 80 kayıpla çıktı bu çok önemli.

Sayın Hasan YAVUZ:

Benim olur deyip söylediklerimle yaparsınız olabilir.ama…
Ters bir durum olursa, sizden önce ben üzülürüm.
Hayvancıkların mebalini yüklenemem.

İllede taşıyacağım derseniz günün en sıcak saatında taşıyın ve en sıcak saatında arılığa getirmiş olun.
Meteorojiyi iyi takip ediniz.
Bölge sıcaklığı olarak ters yönde taşıyacaksınız.

Olabilecek sonuçları iyi düşünün.
Başkalarının söylediklerini iyi tartın.

Kolay gelsin.

  Hasan YAVUZ abiyle arılarımız aynı yerde. Antalya'ya yakın Karacaören Barajı yakınlarında...
 
 Arıyı oradan Isparta'ya getirmeyi düşünüyoruz. Getirmek istememizin asıl sebebi şu anda arıların bulunduğu yerdeki nem oranın yüksek olması. 

 Sıcak günlerde bile sabahları kovanların üzeri yağmur yağmış gibi nemli oluyor. 

 Bunun yanında kovanlar polen tuzaklı. Bu sebeple kovan içinde aşırı bir nem olacağını düşünmüyorum. 

 Ayrıca yaklaşık 1.5 ay sonra Antalya'da havalar ısınmaya başlayacak.

 Isparta'da ise sıcaklıklar geceleri -'ye düşüyor. Gündüz ise 5 derece civarında.

 Yol şartları, nakliyecilerin olumsuz tutumları malum... Kaç defa arı taşıdıysam arı indirilene kadar arabayı stop ettirmeme olayını nakliyecilere bir türlü izah edemedim ve yaptıramadım. 

 Bu sebeplerden dolayı arıları taşıyıp taşımamakta kararsız kaldık.

Tüm dostların önerilerini dikkate alarak, tekrar oturup yeniden düşünerek
arıları şimdilik yerinden kaldırmak yok.
Bu cumertesi gidip nem durumunu yeniden kontrol edip, ondan sonra
neler yapılabilir, ne gibi önlemler alınabilir, bir daha gözden geçirelim.