Katlı Kovanların taşınması

Selamun aleykum Kdz.Ereğli’de arıcılık yapmaktayım. 7 adet kovanım var. Bunlardan 4 tanesi şuan katta

çalışmaktadır. Duruma göre Mayıs ayının birinci haftası veya ikinci haftasi köye çıkarmayı düşünüyorum.

Köyümün uzaklığı ortalama bir saat on beş dakika civarı kovanları taşırken nelere dikkat etmeliyim?

Neler yapmalıyım?

Katlı kovanların taşınması…

Genel konular tek katlı kovandan farksız.

Öncelikle ilaveyi, ilavenin pervazları ahşap ise kovana dumanı verip yanlarından 1’er çivi ile çakıverin.

Üst katta 10 çerçeve yoksa, son çerçeveyi 2 çiviyle sabitleyiniz kovana, kaymasınlar. 10 çerçeve varsa zaten sorun yok.

Sonra üst örtü tahtasında/bezinde besleme deliği varsa bunu arıları taşımadan 3-5 gün önce bir tahta parçası veya bez parçası ile kapatın ki propolislesinler kaymasın taşırken.

Besleme kutusu varsa tabi ki onu da alın.


http://img408.imageshack.us/img408/9832/img0970h.jpg

Ve daha da emniyetli olsun diye örtü tahtası/bezi üzerine delikli soğan çuvalını örtün.

Kapağı da çakıverin 2 çiviyle…

İlave çakıldı, çerçeveler sabitlendi, besleme deliği çıkışı kapatıldı. Soğan çuvalı örtüldü. Kapak çakıldı…

Eğer kovanlarınız polenlikli ise taşıyacağınız zaman alttaki polen kutusunu da çıkarın havalandırma için.

Bir tek uçuş deliği kaldı.

Genelde kovanların uçuş tahtaları kıvrılarak kapanır. Eğer bu durum yoksa sert strafor olur, yumuşak bulaşık teli olur, hatta çamur bile olur uçuş deliğini kapatmak için.

Kapatmadan önce uçuş deliğinden içeriye fısfısla su püskürtmeli…

Uçuş deliği kapatılmalı…


http://img101.imageshack.us/img101/3153/2806200926.jpg

2 katlı kovanlar tek kişi ile zor taşınır. O yüzden bir arkadaş ile birlikte taşıyacaksınız sarsmadan.

Kovanı kaldırırken alttan kaldırmak her zaman iyidir.

Arabaya dizdikten, bağladıktan sonra sarsmadan gideceğiniz yere gideceksiniz.

Arıları indireceksiniz. İndirdikten sonra duman verip bekleyeceksiniz.

15 dakika sonra uçuş deliklerini açacaksınız.


http://img242.imageshack.us/img242/5905/img3035i.jpg

Hiç dert etmeyiniz, değil 2 katlı, 3 katlı kovanları taşıyoruz. Şükürler olsun, bir sıkıntı olmuyor.

Peki Halil abi çivi çakmak hem kovanlara zarar verir hemde fazla ses çıkarır. çividen kastınız vidalama olabilir mi.

Aslında biz şarjlı vidalamalarla vidalıyoruz. Yaptığımızı yazmadık.

Sebebi belli… Vidalama zor iş…

Çivi deyip geçtik işte… Çivide olur sorun değil. O kadar gürültüden birşey olmaz.

Bende işin o kısmını merak etmiştim :wink:

Değerli hocam, sen köye gideceğin zaman gel, ben senin arıları hazırlarım olurmu, ama bir çay içmek şartıyla bedava iş yapmıyorum ya…

Allah allah. Biz yazalım, uğraşalım. Sonra ben hazırlarım diye ortaya çık. Çayı da beleşe getir. ::slight_smile:

Karadeniz Ereğli bölgesinin dikkatine…

Arı taşıyacaklar başvurunuz. “Ballıbaba”

Selahattin Hocam ben size kuzu keserim çay ne ki :wink:

Halil bey, bu günlerde nasılsa adım reklamcıya çıktı ya, bari bir şeyler yiyelim. Yoksa çok mu gördün çayı…

Sayın Recai Adıyaman:

Resimlerde gözüküyor ama taşıma işi günün en serin saatında olmalı ki sıkıntı olmasın, en serin saat yani gece yarısından sonra olmalı.

Kovan kapak deliği varsa araba gidiş yönünde olmalı, içeriye serin hava girmeli.

Halil Bey kovanlar alttan tutulmalı diyor; ama şunu unutmayın kovan altında ve tutulan yerlerde akrep bulunabilir.

Bir iki hatırlatma daha:

Kapak ve üst çivileri arı ağzı kapatılmazdan bir kaç saat önce çakılmalı ki huylanan arılar varsa sakinleşsin ve kovana girsin. Bazı arılar gürültü ve sarsıntıdan akşam olsa bile kovandan dışarı çıkarlar, girmek istemezler. Böyle bir duruma düşmemek için kovan kapatma işi akşam arılar kovana çekilince sessiz ve sakin bir şekilde yapılmalı.

Gürültüden dolayı, kalabalık oluşundan dolayı ya da sıcaktan dolayı kovana girmeyen arılar varsa fısfıs ya da elle yağmur yağıyormuş gibi su serpmenin faydası olabilir.

Taşınacak kovan adedi az ise ve hava yağışlı ise arılar kovana çekileceğinden gündüz de taşınabilir.

Eskimiş kovanlar taşınacaksa ve biryerlerinden arı çıkma ihtimali varsa yedekte özlü çamur bulundurulmalıdır.

Yanmaya hazır körük ve arıcı başlığı el altında olmalıdır.

benim kovanlarda kilitli zincir sistemi var

gerci tüm kovanlarda yok ama en kısa zamanda hepsine monte etmeyi düşünüyorum cok pahalı bir şey de değil aslında ve bence cok güzel oluyor

mesela bu hafta arıları taşırken hiç bir zorlukla karşılaşmadık zinciri takıp yükledik

http://img149.imageshack.us/img149/2286/anakutusu2.jpg

http://img413.imageshack.us/img413/2419/anakutusu3.jpg

S.a arıcı dostları 21 kasım 2010 tarihinde Bursa Mustafakemalpaşa’dan İstanbul Şile’ye arılarımı taşımak istiyorum.
Kovanların altında havalandırma yok. Üstleri örtü tahtasıyla kaplı şuan üst besleme kutu delikleri tahta parçalarıyla kapalı.
Havalandırma sadece uçuş deliğinden sağlanıyor.
Taşıma işi sabah başlayıp akşama yeni yerlerine gelecekler.Taşıma açık kasa komyentle olacak.
Taşıma planım :
Kovanlar akşamdan araca yüklenecek ( yada akşamdan kapaklar kapatılıp sabahleyin )
10 çerçeveden eksik olanlar çıtaları çakılacak.
Üst kapak ön ve arkadan çivileneçek.
Uçuş tahtası geri katlanarak kapatılacak.
Üst besleme kutu delikleri tahta parçalarıyla kapalı olan delikler açılarak ( sinek teliyle ) kapatılacak.

Son maddede biraz teredütlüyüm. Bu şekilde bir taşıma işi yapmak istiyorum Eksik yada yanlış olanlar konusunda sizlerin yardımlarını bekliyorum.

Sayın Halil Bilen abinin bir yazısında okumuştum en iyi arı taşıma karda oluyor diye. Karda arılar salkımda olurlar herhalde taşınırken salkımdan arılar tabana düşmezmi düştüğündede tekrar geri çıkabilirlermi ? Bu sorum sadece meraktan bizde taşırken hava soğuk olursa diye.
Şimdiden yardımlarınız için teşekkür ederi.

Hüseyin Bey merhaba,

Bu üst besleme kutusu delikleri tıkandıktan sonra kovan üstüne kovan kapağının altından dışarı taşacak şekilde bir bez, ya da çuval örtülüp,üstüne kovan kapağı kapatılırsa ve kapak kovana çivilenirse, arılar çıkamaz.

İkinci bir konu akşam yükleyip sabah yola çıkmak kuvvetli arılar için bazan risklidir. İlkbaharda arıları kuvvetli olan, akşam ağzını kapatıp sabah yola çıkmak isteyen bir arıcımızın arıları boğulmuştu. Eğer ılık havalarda arılar yüklendikten sonra araba çalıştırılmazsa arılar uçma deliğine hücum edip hava almayı engelleyebiliyor. Oysa arılar yüklenince vasıta çalışırsa arılar uçma deliğini terkedip çıtalar arasına çekiliyor. Şimdi hava soğuk ise ya da arılar zayıf ise belki risk yoktur ama havalandırması az olan kovanlar için genel prensip, arılar ne zaman taşınacaksa ağızları o zaman kapatılmalıdır. Kolay gelsin.

O tarihte bende Mustafakemalpaşa’da olacağım kısmetse… :stuck_out_tongue:

Ben yükleyivereyim onları.

Sadece kolonilerinizi bir yerden başka yere taşırken değil;elinizdeki kovanlara arılı çerçeve dolldurtmaya gittiğiniz zaman tedbirli gidin.Yüklenirkende dikkat edin.Benim başıma geldi.Sonrasını sormayın.Uzun hikaye.Selamlar.

O tarihte ben dönüş hazırlığı yapacağımdan dayımın çiftlikte hasat yapıyor olurum. 8)

Çerçevelerin çivilenerek sabitlenmesi doğru karar.

M.Kemalpaşa’da satılıyor biliyorum, kovan sayısı kadar temiz kırmızı soğan çuvalı alın.

Üst örtü tahtalarını kaldırıp, bu soğan çuvallarını örtün.

Üst örtü tahtalarını numaralandırın ki vardığınızda çabuk toparlarsınız…

Çerçeveleri çaktık. Çuvalı örttük üst örtü bezi olarak…

Örtü tahtalarını da toplayıp, istifledik.

Üst kapakları da çakın.

Bu işlemleri bayramda uygun bir günde de yapabilirsiniz ki son gün hava yağışı ile karşılabiliriz. Öyle olursa benim hasat işi de zor olur…

Eğer erken yaparsanız bu işlemleri soğan çuvalını alta koyup, tahtaları üzerine koyun. Son gün tahtaları alırsınız. Kapakları o zaman çakarsınız.

Meteorolojik şartları takip edin.

Cumartesi günü yüklemeyin kovanları…

Pazar sabahı erkenden kalkıp, kapatın ağızlarını kovanların.

İstediğiniz saatte yükleyin.

Yolculuk esnasında yanınızda mutlaka körük ve körükte yakılabilecek malzeme bulunsun. Ayrıca 1 tane 5 litrelik pette su da bulundurun yanınızda…

Esas sıkıntılı konuya geleyim.

Siz ilçeden diğer bir ile arı götüreceksiniz.

Bunun prosedürlerini yapmalısınız. Ancak bazı evrakların geçerlilik süresi kısa olduğundan bayram öncesi alacağınız evraklara gerekli notu düşürtün.

Bu prosedürler o kadar karmaşık ki…

Bu işi devlet adına yapan arkadaşlarımız anlatırlar burada…

Mehmet abi öyle uzun hikaye diye kestirip atmak yok.

Yurtdışındaki linklere harcadığınız zamanı bu hikayeyi yazmaya harcayıverin. :smiley:

Hemen sarı başlı çiviyi çaktınız. :-X
İsmail Beyin kolonileri koşmat köyündeydi.Altı seyyar iki kovan götürdüm.10.ar çerçeve yerleştirdi.Çivileri çaktı.Şüpheli yerleri çamurla sıvadı.Torosun arkasına koyduk.Yürüdüm yavaşça.Arılık yolunda bombeli iki yer var.Yavaşça geçtim.Ana yola çıktım,biraz gittim.Baktım arabanın içinde arılar dolaşıyor.Hemen camı aralayıp indm.Kapıyı örttüm.Yayan döndüm.Tepeden aşağı bağırarak seslendim.Birazdan geldi.Yine kontrol ve çamur.Yollar tamiratta olduğundan 20.km hızla gidiyordum.Yağışta başlamıştı.Önceden hazırladığım yere yerleştirdim.Durum bu merkezde.

Arı taşımak konusu dendiğinde herhalde sanal alemde bizim ekip ilk akla gelenlerden olur.

Öyle olunca ne olaylar, ne muhabbetler olur.

Yusuf Gürbüz abi kendi kovanlarından hiç arı çıkmayacağını iddia eder hep.

Çıkması gerekiyorsa, biz çıkartırız…

En güzel kovanlar Birol abi de…

Arı çıkmadan taşımayı başardığımız gün yok.

Aslında kitap yazma mevzuu var ya. Şu Eskişehir’de yaptığımız arı taşımalarını yazsaydım, tam kitap olurdu.

Hele biz ilk kovanı yerinden kaldırıp vadiye gitmeye başladığımızda bir daha iflah olmayız. Her kovan 4-5 kez gezmez ise rahat etmeyiz.

Sanırım bayram sonrası bismillah denecek…