Balın Kristalleşmesi, Çözülmesi ve Depolanması


http://img4.imageshack.us/img4/1356/bal2lg.jpg

Uploaded with ImageShack.us


http://img19.imageshack.us/img19/1296/bal1m.jpg

Uploaded with ImageShack.us

konu üzerine fotoğraf eklemek istedim.

  1. sıradaki : 2012 yılına ait Isıtma işlemine tabi tutulmamış, (Tek Geçerim, herkese tavsiye ederim)
  2. sıradaki : 2012 yılına 45 C ile ısıtılarak satışa sunulmuş, (tadı güzel ama 1. numaradan vazgeçmem)
  3. sıradaki : 2011 yılına ait derecesiz ısıtma işlemine tabi tutulmuş, (arıcıda bal nasıl bulunmaz denilmesin diye bekletilen, ancak yüzüne bakılmayan)

saygılarımla

Bugün bu üç kavanoz satışa sunulsa 100 kişiden 90 tanesi ortadaki balı alır.(benim düşüncem)

Balın kristalleşmesi ile ilgili Muhsin DOĞAROĞLU hocamızın bir videosu var. Tarım Türk TV Modern arıcılık programında yayınlanmış.

Ben cumartesi günü tekrar yayının birazını izleyebildim.

İnternet üzerinde o videoyu bulamadım.

Bulan varsa paylaşırsa çok sevinirim.

İlgili programın Kasım 2012’de yayınlanan ilk dört bölümü Youtube’a yüklenmiş… Sonrakileri herhalde televizyonun arşivinden izleyebileceğiz. Video arşivi hazırlık aşamasındaymış.


Sözü edilen bölümde kristalleşme ile ilgili söylenenlerden anladığım ve hatırladığım:
Glukozun kristalleşmesi fruktoza göre çok hızlı olur…
Kristalleşen glukoz sudan arınmış olur…
Baldaki glukoz sudan arındığına göre, balın diğer kısımlarındaki su oranı yükselmiş olur…

Bir kavanozdaki kristalleşmiş baldan bir kaşık bal aldığımızda oluşan çukurun dibinde ertesi gün akışkan bir bal görürüz. Aldığımız balın yerini doldurmaya çalışan balın hem su hem de fruktoz oranının, kavanoza koyduğumuz bala göre yüksek olduğu kolayca saptanabilir.

Anlatılanı kendimce tamamlamak isterim:
Kavanozdaki kristalleşmiş baldan alınan bir-iki kaşık bal nedeniyle oluşan çukurda biriken balın su oranı yüksek olacağından dayanıklılığı, kayda değer bir derecede olmasa da, azalır.


Arıcılar olarak tartışıyor ve en iyiyi bulmaya çabalıyoruz… (Bir iletide yazılanlar tamamen doğru olsa bile…) Tüketici konumundaki kişilerin rastlantı sonucu bir-iki yazıyı okuyup da bir hükme varmaları yanlış olur. Yukarıdaki ifademin yanlış anlaşılma riskini gidermek için bu açıklamayı yapmak gereğini duyuyorum: Kavanozdan bir kaşık bal aldıysanız herhalde kavanozda kalan balı beş yıl sonra yemek üzere saklamazsınız. Yani baldaki dayanıklılık azalsa bile bunu tüketicinin herhangi bir biçimde algılaması mümkün olmaz. Bu olay nedeniyle örneğin, balınız on yıl yerine dokuz yıl boyunca kalitesini koruyabilecekse bunun tüketici olarak sizin açınızdan pek de önemi olmayacaktır.

Almanya’da %90 kristalize olmuş bal tüketiliyor. Makina veya matkap yardımıyla belirli aralıklarla karıştırılıyor, daha çabuk kristalleşmesi için 1 teneke balın icine 500gr. glikoz oranı yüksek bal aşılanıyor. Karıştırma aşamasında kristaller ufak parçalara bölündüğü icin bal krem gibi oluyor. Baştan iyi gözle bakmıyordum bu ballara ama şu anda evimden eksik etmiyorum.

14.01.2013 ü bulabildim bahsettiğiniz video yüklenmemiş.

http://www.youtube.com/watch?v=D-rEoEpyJNE

bu da 19.11.2012 tarihli bölümü

http://www.youtube.com/watch?v=cxQhXTTgSBw

geçen senenin balı
http://img837.imageshack.us/img837/6732/sam0148qq.jpg


http://img687.imageshack.us/img687/929/sam0150c.jpg
şimdilik depolamayla ilgilenmiyorum yemesi güzel oluyor :slight_smile:

ankarada donmayan bal bal deyildir zaten millet donuyor o ayazda
ama herkez donuk balı yamesini öyrendiği gün tv de kimse gıram bal satamıcak

Sayin aricilar
musadenizle bu sene Istanbul ve Bursa cevresindeki tesbit ettigim son derece olumsuz tecrubemi aktarayim.Fransa’da aricilarla toplanip degisik bal tadimi yapiyoruz.Bu sefer Turkiye’ye geldigimde yaklasik 20 cesit degisik bal kavanozlarini secip iftiharla , ganimet gibi goturdum.Ne yazikki ballarin hepsi isitilmis, hatta kaynamis , bal ozelligini kaybetmis , pekmez ozelliginde idi .Sadece petekte aldigim Erzincan bali takdire degerdi.En garibime giden Bursa Yalova pazar yerinde buyuk magazasi olan bir ariri hanim kardesimiz oldu.Kendimi tanittim ,arici oldugumu soyledim ama bana en iyisi budur " bu sabah isittim " diye bana 2 kavanoz balini verdi.Ayrica benim bildigim bal isikta depolanmaz .Her dukkanda ballar vitrinde 24 saat gunese sergilenmis ve hatta pompali bal havuzlarinda havalandirilip satiliyor.Eminim Turkiye’de son derece degerli ballar vardir ama isitip ,dénature edip musteriye sunarsak ne faydasi var.Biliyorum ki musteriyi egitmek zor .Ben sahsen Istanbul’da kendi aileme bal goturmekten vaz gectim zira her seferinde kritalize olmus balima bakip seker varmi diye soruyorlar.Kisaca hepinize sabir

Donmuş bal, kaymakla beraber çırpılır mikserde afiyetle yenilir ;D

Kristalize olmuş ambalajlı ballar, 45 °C’de sıcaklıktaki havası kuru bir dolapta veya sıcaklığı ayarlanabilen bir kazandaki, ısısı 45 °C’de tutulan su içerisinde bekletilirse tekrar sıvı hale gelirler. Bu işlemi yaparken, balın içerisindeki bazı faydalı özelliklerin kaybolmaması için çözülme tamamlanır tamamlanmaz ısıtma işlemi bitirilmelidir.

Bu işlemle bal çözülse de ilk zamanki berraklığını yitiriyor. İlk berraklığını kazandırmak için ne yapabiliriz?

Elimde 20-25 kg bal var ve 2 aydır dondu. İsteyene böylemi vereyim yoksa kalorifer üzerinde eritipmi. Eritmeye elim varmıyo ama diğer türlüde gelde anlat. ;D

Malesef ülkemizde, balın ticari değeri ile sağlıklı olma değeri birbiriyle örtüşmüyor.

Ticari değerini artırdıkça, sağlıklı olma değeri düşüyor. Ya da tam tersi.

Tercihimizi nasıl yapacağımızı şaşırıp kalıyoruz.

Çiçek balı sattığım müşterilerin yüzde 70’i balın donmasından şikayetçi :slight_smile:

Ne kadar dil döksem de; insanı kusurlu mal satma psikolojisine düşürüyorlar.

Balın kristallenmesinin yanlış değerlendirilmesi, biz arıcıların ayıbıdır bana göre. Herkes kendi müşterisini bilgilendirmeli, bilinçlendirmeli.

Başka açıdan görüşüm,

Müşterinin isteğine göre mal arz etmek her üreticinin yaptığı şeydir.

Bizim de müşterinin isteğine göre bal satmamız gerekir.

Çünkü müşteri alışkanlıklarını değiştiremiyoruz.

Sütten ağzım çok yandı, bal satmaya korkar oldum.

Kendi malımı anlatmaya utanıyorum :-[, yalancı diyecekler diye :(.

Krem balın anlatımı bizden çok medyaya düşüyor.

Sabah programlarında övülse, anlatılsa iki senede ancak duyulur.

Kendi malımızı övmemizi yanlış anlayanlar da oluyor.

Artık uygulayabileceğimiz yöntemleri kullanmamız (bulmamız) lazım.

Seneye kendi yöntemimi deneyeceğim tutarsa (ne ısıtma, ne sıfır derecede bekletme, ne de filtreleme).

aynı dertten bizde muzdaribiz.başkalarıda anlatıyo şekerli bal satıyo diye…

Katılıyorum. İşlem görmüş bal, hiç bir işleme maruz kalmamış bal diye satılabilir…

Balımdan kristallenme ile ilgili şikayet olmadı…

Kristallenmeyen bal talebinde bulunanı bilgilendirdikten sonra başkasına yönlendiriyorum, yönlendirdiğim kişininde kazanda balı kaynattığı yayılmış bikere :-X

http://img36.imageshack.us/img36/1489/o3ak.jpg

Tekirdağ Arı Yetiştiriciler Birliği iki yıldır Tarım teknoloji günlerine katılıyor.

Ticari hiç bir durum gözetmiyor, yani bal satışı yok.

Amacı kristalize olmuş, halk arasındaki tanımla donmuş balı tanıtmak.

Trakya bölgesindeki arıcılar ve bal tüketicileri donmuş balı en çok tanıyanlar olmasına rağmen anlatım için epey uğraşılıyor.

Bende iki yıldır kısa süreli katılsamda her gelene kristalleşmenin nedenleri anlatmak için epeyce uğraşılıyor.

Anlatımların doyucu olması için biraz bilgili olmak gerekiyor.
Burada en büyük şansımız Başkanımızın gıda mühendisi olması.

2 cerceve bal aldim ballar temiz bir dosttan. Biri bana biri kaynanamlara ama onlar istemeden hediye yani.
Benim ki harikaydi 1 ayda bitirdim. Ama bizimkiler sekerlenmis dediler. Gelde anlat kristallesmeyi…
Ne kadar denersen dene , on yargiyi kirmak atomu parcalamaktan zor demis Einstein…
Tabi bala para vermeden kapina gelirse begenmezsin; ) Bu bana iyi ders oldu…
En iyisi sattigindan bu konuda sikayet gelirse anlatamazsan salla gitsin. On yargi ancak toplumsal saglikli bilgi ile asilir. Ornegin okullarda anlatilmasi lazim… Genc kusaktan…