Yok önerin başağrıtmama konusunda çok makul ![]()
Sıkıntım, tüketiciye yakın çevreye, doğal işlenmemiş bal arzedelim derken, kusurlu mal satıyormuş psikolojisine kapılmak ![]()
Yok önerin başağrıtmama konusunda çok makul ![]()
Sıkıntım, tüketiciye yakın çevreye, doğal işlenmemiş bal arzedelim derken, kusurlu mal satıyormuş psikolojisine kapılmak ![]()
Halila bi diyelimki seneye çam balı alamadınız, elinizdede çam balı kalmadı…
Müşterinin damak tadı olan (2 teneke ayçiçek - 2 teneke çam - 1 teneke sabit bal) denklemini nasıl değiştirip pacallayacaksınız :-X
xxxxxxxxxxxxx
Şimdi bizdeki sorun (Kıbrıs ta), balı tenekede saklamıyoruz. Çelik bal varillerinde muhafaza ediyoruz…
Balımız bu varilde donarsa ne yapacağız…
Benim bal bu sene kristalleşecek gibi gözüküyor, saydamlığını kaybetti…
Endişem odur ki kazanda donarsa nasıl kavanozlayacağım :-X
Bal sıcaklığı 45 °C olacak şekilde de ısıttım.
Pek fark etmedi.
Bu 45 °C pek aklıma yatmadı benim,
Kendimizi kandırıyoruz sanki…
Katılıyorum ancak ah şu talepler. ![]()
Benim kavanozdaki ballarım beyazlamaya başlamışdı bende 45 derce suda bekletmeye karar verdim.
Dijital termostat ve daldırma ısıtıcı takdım 45-44 derceye ayarladım 2,5 saat sonra eskisinden daha berrak şekilde aldım .
Suyun her noktası farklı derecede oluyor onun için su sirkülasyonu olması şart.
Tam donmuş bal baya uzun sürede çözülür gibi bu konuda ustalar daha iyisini bilir…
Sıkıntı iyice kristalize olanlarda.
Merhaba arıcı dostlar,
Geçtiğimiz sezonun ballarından bir kısmı depoda peteklerde kırtstalize olmadan duruyor.
Ancak bu peği eve çıkarıp, bıçakla bir kaç parçaya ayıdıktan kısa bir süre sonra kıritalize oluyor.
Yani bal hava ile buluşunca kıritalleşme başlıyor.
BÖYLE OLUNCADA VERİLEN YERLERDEN ŞİKAYETLER GELİYOR.
Kovanlarımın yakın çevresinde bolca mısır, birazda yonca tarlaları var.
NEDEN?
Depodaki sabit ortamdan eve götürünce ısı dalgalanmalarına maruz kaldığı için, depoda başlayan kristalize olma süreci hızlanıyor.
Kristalize olmanın havayla temas etme sonucu geliştiği düşünülmemeli.
Perakende artık ayçiçek balı satmıyorum. Milletle uğraşamam. kapı komşumu bile ikna edemedikten sonra. Ama dün birşey oldu. hanımın arkadaşları gelmişler, mutfakta masanın üzerinde duran donmuş bal kavanozunu görmüşler, ve bir kavanoz istemişler. Bu hanımlardan birtanesi sonbaharda bu bal şekerlendi diye bana balları geri gönderen kişi. (Geçen haftalarda arıya verdiğim ballar da ondan) Ne oldu da fikirleri değişti bilmiyorum. Ben kestane balını tercih ederim ama kristalize balı da seviyorum. Çözmek istediğim zaman ise streç filmle sarıp bulaşık makinesine atıyorum. Gayet yeterli oluyor.
"Balın ısısı kristallenmeyi tetikleyen önemli bir faktördür. Ballar genellikle 14 °C’de kristalleşir. Balları kristalleşmeden korumak için 10 °C’nin altındaki ısılar idealdir. Kristalleşmeye, sıcaklığın 14 °C altında ve üstünde dalgalandığında, yani 10-21 °C gibi orta dereceli ısılarda rastlanır. Daha yüksek ısılarda, 21-27 °C’de kristalleşme engellenir. Sıcaklığın 27 °C’nin üzerine çıktığı ısılarda kristalleşme gerçekleşmez ancak bal fermentasyonla bozulabilir. Balları kristalleşmeden korumak için, İşlenmiş balın 18-24 °C arasında depolanması önerilirken, işlem görmemiş balın 10 °C veya daha altında ısılarda saklanması gerekir. "
Teşekkürler Kenan bey.
Bulaşık makinesinde su genellikle elli derecenin üzerinde ısınır.
Umarım sizin makine bundan düşük değerleri kullanıyordur.
sıcaklık 50-60 civarında
o kavonoz bir kırılırsa vay anam vay millete ne akıl varbe
Kavanoz keşke kırılsa…
HMF konusunda her arıcı yeterli özeni göstermek zorunda…
he valla kaynat ver gibi olmuş bu tv de satılan baldan farkı kalmanış
Biraz öyle ama, yaklaşık 40 dk lık ısıl işlem ile hmf miktarı yasal limite yanaşmaz bile (40-80 mg/kg). doğal baldaki sağım anındaki 20 mg olan oranın 2 katına çıkması (yani yerli baldaki yasal limit olan 40 mg/kg a ulaşması için 60 derecede 1-2 günlük bir bekleme süresi gerektirir(Bilimsel veri). Balın kaynar suyun içine atılması veya kaynatılması ile aynı değildir, çünkü sıcaklık ile hmf eğrisi hmf lehine daha dik bir grafiğe sahiptir. Normal şartlarda saklanmış bir balın 1 saatlik bir zaman diliminde 60 c derecelere kadar ısıtılması hmf de tahminim 2-3 puanlık bir artışa sebep olur ki, bu bile yerli ballardaki yasal sınırın yarısının biraz üstüne denk gelir. İthal ballarda ise, arjantin gibi nispeten sıcak ülkelerde o ülkelerin havaların doğal sıcaklıkları nedeni ile henüz pazara girmeden 40mg ın üzerinde bir hmf ile ithal edilmektedir. Bu ballarda ise yasal sınır 80mg dır. Bu nedenle ben kendi tüketimim için bir mahsur görmüyorum. HMF değeri olarak ta 20-30 hatta 40 mg lık değerlerin makul olduğunu düşünüyorum. Çünkü balık en doğalında bile 20 mg ortalaması var. Bu nedenle ihtiyaç duyduğumda 1 şişeyi bulaşık makinesine atıp çözdürüp yaklaşık 15-20 günde de tüketiyorum.
Ama bu teknik; kendini rahatlatma açıklamasından sonra şunu vurgulamamak, balın insan sağlığına olan katkısına hakaret olur; En güzel bal doğal olarak hiç bir işlem görmeden tüketilen baldır. Çoğunlukta da öyle tercih ediyorum.
" Balları krıstelleşmeden korumak için 10 C derecenin altındaki ısılar idaeldir "
ballar 14 C dereceden aşağıya düşünce krıstelleşiyor diye biliyoruz, şimdi bu bilgi yanlışmı yani.
Petekli ballar için derece doğru saklama koşulları 10 C derecenin altında olmalı.
Süzme ballar için bu sıcaklık negatifmi? yoksa pozitifmi?
Arkadaşlar tamam bal kristalleşir. Elimde Hakkariden gelen bir bal var kışın soğukda donmuş fakat şu yaz sıcağında hala içinde kristaller var. erimesi gerekmezmi? Ayrıcada ağzınızda kıtır kıtır bi tad geliyor kokusu gül suyu kokusu gibi…
http://i.hizliresim.com/M9lp27.jpg
http://i.hizliresim.com/1jnv0b.jpg
Donmuş bal 40 c de erir,güneş ısısında bu biraz zor.
Donmuş bal yemek hoş gelmeyebilir.
sizde arılarınıza vererek geri dönüşümünü sağlayınız. ![]()
Peki balın tamamı nerdeyse erimiş sadece kenarda ve dibinde kristaller görünmekte bunun sebebi ne olabilir? :-[