Balın Kristalleşmesi, Çözülmesi ve Depolanması

-15 °C ısıda 2 saat

-12 °C ısıda 3 saat

  • 7 °C ısıda 4,5 saat

[b]https://www.aricilik.gen.tr/index.php?topic=3706.msg36882#msg36882

https://www.aricilik.gen.tr/index.php?topic=3706.msg36884#msg36884[/b]

Merhabalar,
Bu sene kovan sayımız az ve verim de düşük olduğu için bal süzme makinesi almadık. Petekli balları muhafaza etme noktasında tavsiyeniz nedir?

İsmail bey,

ben kendi uygulamamı söyleyim

hasat yaptığım gün,poşetliyorum ve derin dondurucuya atıyorum 2 gün bekletip alıyorum,

plastik bal kutularına koyuyorum hiç bir sıkıntı olmuyor.

İbrahim Bey teşekkür ederim.

Köyde derin dondurucu olmadığı için Ankara’ya götürmem gerekecek anlaşılan. Peki hasat sonrası 1-2 gün gecikmeli olarak yapsak bu işlemi, sorun olur mu?

fazla geciktirme

Tam sırlı petek ballarımızı (poşetli) ve süzülmüş ballarımızı (kavanozda) oda sıcaklığında ne kadar muhafaza edebiliriz. (veya kaç yıl.)

Ben en çok 1 yıl muhafaza ediyorum,

fazlasını bilemiyorum,çünkü kendi yiyeceğimizden başka bal kalmıyor

onuda dolapta muhafaza ediyorum,süzmeler tereyağ kıvamına girmiş oluyor zaten.

geçen sene 1 çerçeveyi derin dondurucuda beklettim,

çıkardığımda ilk aldığım günkü gibi oldu,gayet güzeldi.

İbrahim bey, kristallenmesini istemiyorsanız süzme balları da dondurucuda muhafaza edebilirsiniz.

Sayın H.kaya teşekkür ederim ben bunu bilmiyordum.

normal buzdolabında kristalleştiği için koymuyordum

Dondurucuda balın kristallenme süreci de donuyor. Dondurucudan çıkardıktan sonra süreç işlemeye başlıyor.

3 seneden beri arıcılık la uğraşıyordum şimdiye kadar hiç bakım kıristelleşmedi

Balınız ne balı?

İlk aldığım bal narenciye sonra hayıt ve kekik sonrada çam balı. Enson bal akımı püren dağ çileyi bu balı sağım yapmıyorum arıya bırakıyorum kışlaması için…

Çam balı neyse de, diğerleri depolama şartlarına bağlı olarak er ya da geç donar. (Tabii balı öldürecek derecede ısıtmamışsanız.)

Balları kesinlikle nasıl suzuyorsam o şekil başka bir işlem yapmıyorum ısıtma gibi birde her sağından sonra 350 ğr şişelerde numune ayırıyorum kıyaslamak için

Peki son olarak şunu sorayım. Ballarınız ne kadar zaman geçtikten sonra hala kristallenmemiş durumdaydı? Bal az olduğu için henüz kristallenmeden tüketmiş olabilir misiniz?

O halde donan bal gerçek baldır tezi yanlış.

yada donmayan bal sahtedir tezi yanlış.

Kristallenme çiçek ballarının karakteristik bir özelliğidir. Çiçek balı ise er ya da geç kristallenmek zorunda.

Balın kristalize olması balın türüne bağlı olarak değişmekle beraber
balın bulunduğu ortamın sıcaklık değişimine bağlı olarakta değişir.

mesela sürekli buz dolabında kalan bal kristalize olmazken
içeri dışarı yaptığımızda erken kristalize olur.


http://i.hizliresim.com/a2630R.jpg

Sırası ile 2011-2012-2013-2014 yıllarına ait

Şu anda elimde ki ballar mandalina balı 10 aylık hayıt balı 7 aylık çam balı 5 aylık