Bulunduğumuz ya da haber aldığımız bölgelerin durumlarını paylaşalım

evet doğru söylüyorsun Murat abi,
doymuş çözelti oluyor,

Suyu şekere döktüğünüzde dipte kütle halinde şeker kalıyor. bu kütleyi dağıtmak zor. Suya şeker döktüğünüzde suyun içinde aşağıya doğru inen her şeker tanesi ıslanıyor ve eriyor. Ben de unutmazsam önce suyu döküyorum kovaya.

Acaba %75 e nasıl çıkarıyorlar? içine ne katıyorlar ki, şekeri sıvı halde tutabiliyorlar.

İnversiyon yapıyorlar. Sakkaroz olarak sıvı halde tutmaları mümkün değil.

şerbet hazırlanırken 2 birim şeker / 1 birim su ölçüsündeki birim, kg mı yoksa lt cinsinden midir?

Çok fark almaz ama şekeri kg suyu litre olarak kabul et :slight_smile:

Sayın Abdullal Özkaya,

Bir litre su= Bir kilo gramdır.

Birim…

Aynı ölçü demek…

Şeker kg ile su litre ile ölçüldüğüne göre aynı birim değil.

Birim…

Kova / Kova

Bardak / Bardak

Varil / Varil

Kavanoz / Kavanoz

Sayın Halil Bey

50 kg şekere ;25 litre su koyduğumuzda bu oran ,2/1 olmuyormu ?

Yaklaşık…


25 litrelik bir kovaya…

Suyu doldurup…

Kazana dökerim.

Aynı kovaya 2 kez full şeker doldururum.

Benim 2/1 ölçeğim bu.

Sizin söylediğinizden daha koyu olur.

Ama tartışılacak bir durum yok burada.

Koyu olsun da.

Sayın Halil Bey,
Amacım tartışmak değil,Sizinle aynı düşüncedeyim, size teyit ettirmek için sordum.

bu durumda birim olarak hacimsel ölçü kastediliyor. 1 lt toz şeker yaklaşık olarak 880 gr oluyor.

ölçü kg cinsinden olursa Halil beyin dediği gibi şerbetin koyuluğu artıyor. bu da bahar beslemesi için iyi bir durum. sadece suda çözmek zor

5 kg şekere 4 lt su koyunca rahatca eritebiliyorum. Çıkan ürün 8 lt şerbet oluyor.

Bu kış yakın çevremdeki arıcılar kovanlarını söndürdüğünden ortalık bana kaldı, meydan şerbetlemesi yapıyorum 1 aydır.

Arıların farklı oranlardaki şerbet tercihlerini görme şansım oldu. Şu anda daha sulu şerbeti tercih ediyorlar. Bende onların tercihine göre şerbet hazırlayıp sunuyorum. yaklaşık 1/2 oranlı oluyor.

Meydan şerbetlemesinde yağma olabilir mi denirse… şu anda en zayıf arılar dahil giriş 20 cm komple açık. Yağma etmek isteyen buyursun. Şunu da gördüm sağlıklı arı mevcudu az olsa dahi kovanına başka arı sokturmuyor.

Bulunduğumuz yerden haber vermek gerekirse, Giresun da durumlar iyi. Erikler çiçekleneli 10 gün oldu, çiğdemler açtı, yılgınlar da açmış fakat üzerinde arı göremedim birkaç gündür soğuk havada. Evvelki senelerle kıyaslarsam 1 aylık çiçeklenme farkı görüyorum. Zaiyatsız baharı gördük şükür.

bir litre sütün bir klo olmadığını düşünüyorum farklılık var ama biri diğerinden az

murat-e’ye hemen muhalefet şerhi koyayım :slight_smile:

  1. Arıcı arkadaşlar kesinlikle meydan şerbetlemesini forumda yazıldı diye uygulamaya kalkmasınlar. Her arıcı arkadaşımız istediği yöntemi uygulayabilir.

Fakat, bölge, mevsim, arı yoğunluğu vs gibi faktörleri gözönünde bulundurmak gerekir.

Bizim arılığımızda yere dökülen şerbet bile bütün alarm zillerinin çalmasına neden oluyor.

O yüzden çimen üstüne şerbet dökülünce ilk işimiz bir kova su dökmek oluyor.

  1. Arı kendi tüketirken de, arıları beslerken de seyreltik olarak kullanıyor. Bizim 1/1 şerbetimiz onun tam da kullanmak istediği oran.

İlkbahar kendini iyice hissettirdiği, stoktan daha çok yavru beslemenin önemli olduğu günlerde, arıya yardımcı olmak, dışardan taşıdığı suyu azaltmak için seyreltik vermek gerekir.

Fakat İstanbul ve benzeri iklim şartlarının olduğu, şubat-mart aylarının zaman zaman sertleştiği yerlerde, şerbeti yavru beslemeye yönelik değil, genel stoğu takviyeye yönelik veriyoruz.

Seyreltik şerbet verdiğimizde, arı alamazsa şerbetlikte ekşiyor.

Alır da suyunu uçuramazsa ve hava da sertleştiğinde petek gözlerine yaydığı şerbet salkım dışında kalırsa yine ekşiyor.

Bu yüzden havanın çok değişken olduğu, arının bir genişleyip bir daraldığı mevsimlerde, olabildiğince koyu şerbet vermek gerekiyor.

Yıllara göre edinilmiş tecrübe bu şekilde.

Murat ağbiye katılıyorum, ben verdim diye tavsiye etmem tabi başkasına.

Bulunulan yöre, kullanılan arı ve bakıcı arıcı… hepsi etki ediyor.

Tecrübe etmedikleri bir işlemi, genel olarak uygulamamalarını tavsiye ederim.

Dün arılıktaydık. Arılar, biz akşam dönerken bile çok güzel çalışıyorlardı. Bademler açmış durumda. Nektardaki su, su ihtiyaçlarını karşılıyor herhalde ki, su kaynağına hiç rağbet yoktu…

 İki  birim  şeker  bir  birim  su  (2/1)  dendiğinde  bu  bir  cisimle  olan  ölçü (Bardak .Kova ...vs)

 Ben  bunu  ölçmeye  uğraşamam  diyorsan  ben  öyle  yaparım   1 kğ  rama  200 gr  ilave  etmen  lazım. 
Yani  1 lt su  1,200 Gr  şeker  ölçek  2/1 olur.    Buda bileşimde  1,720  gr yapar.

 1 kğ  şeker  1 lt  su  da  1,600 lt  yapıyor. 

Burdan yola çıkarak kaç koloniye nekadar şurup yapaçağımızı bulur ve bir sonraki güne şurup artmaz.

    Düzetme  yapayım    ;  1 lt  su + 1,200gr  şeker  1/1  olur  .Buda  1,720  lt karışım  olur.

Aslında bu kg ve lt işini fazla uzatmamak gerek hem tartı kullanmak zorunda kalmayız hem de oran tam istediğimiz gibi olur.Neticede Halil Beyin de dediği gibi burada ölçü ne kg ne de lt ölçü tam anlamıyla aynı miktarı ifade eden ‘‘birim’’ dir.

Çözeltiye Şeker koymak için hangi kabı kullandıysak suyu da aynı kapla koymalıyız.Örneğin ben şerbeti maşrapayla hazırlıyorsam şeker ve su için aynı maşrapayı aynı miktarda ya da sayıda kullanmam gerekekiyor.

Niyaz Bey,
Konuyu daha da özetleyelim…

Ölçü olarak ağırlık ölçülerini değil, hacim ölçülerini kullanalım!

Bir hacim su ve bir hacim şeker…

Bir hacim su ve iki hacim şeker…